Mora se priznati: više ne izgleda ukusno. No u kuhinji je dehidrirano voće i povrće tajno oružje koje su narodi Mezopotamije i Male Azije znali cijeniti već prije više od 5000 godina. Naime, tradicija proizvodnje suhog voća potječe s Istoka – iz današnje regije Irana, Iraka, Sirije, Turske. Do danas su upravo ondje datulje, smokve, grožđice i drenak bitni dijelovi regionalnih kuhinja i daju jelima ne samo uzbudljive aromatske kombinacije, nego znatno pridonose raznolikosti hranjivih tvari u inače škrtim regijama. Gotovo je biološki i logično da sušenje voća na suncu osobito u područjima siromašnima vodom predstavlja idealnu metodu konzerviranja, koju rado koristimo i za naše hladno godišnje doba.

Voda van, vitamini unutra!

Oduzimanjem vode pri sušenju intenzivira se okus namirnica, budući da je tekućina oduzeta pa se tako aromatične tvari koncentriraju u suhom voću. Zadržavaju se i vitamini i mineralne tvari. Osim toga, proces dehidriranja povećava valjanost namirnica, budući da zajedno s tekućinom oduzima bakterijama temelj za život. Ranije su se tako konzervirale važne namirnice i s time se preživljavala zima. I danas je moguće uzeti plodove i arome ljeta sa sobom u zimsku kuhinju – i za to nisu potrebni kemijski konzervansi. Kod kuće je idealno sušiti pomoću automata za sušenje, ali s nešto više strpljenja moguće je snaći se i bez njega. Promjena je zajamčena: za sušenje je prikladno gotovo sve – od kriške manga do ploške krastavca.

Dried fruits
Sušene bobice
Unsplash

Pažnja, šećer!

Uz sve zdrave prednosti konzerviranih ljetnih plodova ipak je potrebno obratiti pozornost na stvari koje mogu pretvoriti prekomjerno uživanje u nešto što deblja. Dobra porcija sušenog voća od oko 40 g (puna šaka) sadrži otprilike jednaku količinu kalorija kao red čokolade. Kod ukusnog sušenog voća nažalost često ne ostajemo na punoj šaci i već smo gricnuli određenu količinu kalorija koje se tada kao zimsko salo neugodno priljubljuju uz tijelo. Osobito kod djece potrebno je zbog visokog sadržaja šećera u sušenom voću osim kalorija obratiti pozornost i na temu karijesa.

Naravno, energija sušenog voća je bitno „održivija” i zbog mnogih kompleksnih ugljikohidrata u metabolizmu tijela se obrađuje sporije nego čisti šećer. To čini sušeno voće idealnim izvorom energije za izdržljive sportaše, a kao zalogaj u uredu i tijekom fizičkog rada u međuvremenu daje dragocjenu energiju snagom prirode. Slatka nagrada koja još uz to povećava učinkovitost.