ŠEĆERI, SLADILA I SLIČNO

Šećerne zamke takozvanih skrivenih šećera neizbježno zadaju udarac – ili u klasičnim sredstvima koja se konzumiraju radi užitka kao što su lagana alkoholna pića, alkohol i slatkiši ili pak neočekivano u namirnicama kao što su gotova salata od kupusa ili povezivač umaka. Austrijanke i Austrijanci prosječno po glavi i godini uzimaju otprilike 36 kilograma šećera po osobi. To je preračunato 25 komada šećera u kockama dnevno.

Nije tajna da ta velika konzumacija šećera šteti zdravlju. Ipak, sladak okus je nešto čega se teško želimo odreći. Ono što se zbog toga nudi su zamjenske tvari za šećer – dakle najčešće kemijski spojevi koji proizvode jednak ili sličan doživljaj okusa kao „prirodni” šećer: zaslađivači. O njima doduše kruži niz glasina: neki su kancerogeni, tvrdi se, drugi samo još više potiču želju za slatkim. Drugi opet tvrde da zaslađivači pojačavaju osjećaj gladi.

Dobra vijest: nijedna od tih tvrdnji o uobičajenim zaslađivačima nije znanstveno dokazana. Naprotiv, ono što se čini da je dokazano je da zaslađivači kao alternativa za šećer mogu biti korisni pri smanjivanju težine i pri održavanju težine. Brojne studije pokazuju: u dopuštenom doziranju zaslađivači nemaju negativan utjecaj na apetit, razinu inzulina i glukoze – to znači: Oni ne pojačavaju ni glad ni sitost.

SAVJET STRUČNJAK

Dakle, zaslađivači su iznimno prikladni za smanjivanje pretilosti. Sandra Waller-Liebermann, sveučilišna profesorica na Medicinskom sveučilištu u Grazu, u članku na temu zaslađivača objavljenom 2016. u liječničkoj izdavačkoj kući donosi sljedeći primjer: „Pretpostavimo da netko iz navike pije tri šalice kave dnevno s po jednim komadom šećera u kockama: Samo zamjenom te količine šećera zaslađivačem u jednoj godini bilo bi moguće uštedjeti količinu kalorija koja odgovara otprilike 2,5 kilograma sala.” Iz tog razloga šećer se i pri terapijama pretilosti zamjenjuje zaslađivačima. Ipak se ne smije podleći iskušenju da se vjeruje kako nas zaslađivač čini mršavijima – to on naime ne čini. On samo pomaže da se odreknemo šećera; a to odricanje čini nas vitkijima.

5 STVARI KOJE SE DOGAĐAJU KAD SE ODREKNEŠ ŠEĆERA

Manje dnevnog umora: Zvuči paradoksalno, ali je činjenica: Nakon konzumiranja visokokalorične namirnice razina šećera u krvi uskoro ponovo neizmjerno pada; pojavljuje se umor. Ako se odreknete slatkiša, tijekom dana ste jednostavno u boljoj formi – a i san tijekom noći se poboljšava.

Bolji izgled kože: Šećer potiče upale, dakle potpomaže i nastanak prištića. Studije pokazuju da odricanje od šećera čini kožu svježijom i mlađom.

Stabilnije raspoloženje: Šećer ponekad može izazvati euforiju slično kao što to čine droge kod ovisnika o drogi. No nakon svake euforije pada se u malu depresiju. Dakle, tko se uspije odviknuti od šećera, dugoročno je usklađeniji.

Problemi s krvotokom se rješavaju: Kad se dosljedno izbjegava šećer, razina šećera u krvi također ostaje stalnija; proizvodnja inzulina ne prelazi određenu mjeru, krvni tlak također – a to rasterećuje cjelokupni krvotok.

Mršavljenje postaje lakše: Poznato je da se pri dosljednom odricanju od šećera gubi težina. Tko dnevno uštedi samo 200 kalorija iz šećera, barem računski će za pola godine postati lakši za otprilike pet kilograma.