TVOJ PUT JE TAMO GDJE TI ŽELIŠ

Sunce se izdiže nad jesenskom dolinom. Oklijevajući se probija kroz oblake magle koji rano ujutro obavijaju krošnje stabala. Usamljeni trkač se priprema: ubrzanim koracima se zagrijava, isteže mišiće nogu, još jednom gleda na sat te počinje trčati. Dalje od staze, po šumskoj šikari... To je prizor koji pomalo podsjeća na mistiku i harmoniju. Avantura trail trčanja je počela.

Van u život

Trčanje je dugo bilo na glasu kao monoton sport. Slika dosade koja se proteže kilometrima uzduž monotonih parkova, državnih ili prigradskih cesta ovisnicima o adrenalinu činila se više zastrašujućom nego motivirajućom. Dosada kao izgovor za netrkače sada je prošlost. Naime, trail trčanje puno obećava napola utreniranim trkačima: trčanje kakvo je zamišljeno od početka. Intenzivan doživljaj prirode bez granica.

Mora postojati osnovni trening

Trail trčanje je upravo ono što svaki trkač ili trkačica od njega napravi. Osnovnu definiciju nudi ATRA, austrijsko udruženje trail trkača: „Staza za trail trčanje ne smije sadržavati više od 20% asfalta te prethodno ukazivati na uzbrdice i nizbrdice.“ Općenito se pod pojmom „trail“ podrazumijeva trka - ća staza u planinama – što, naravno, postav - lja posebne zahtjeve za trail trkače. Njih je moguće ispuniti nakon što se prođe osnovni trening: „Trebalo bi se moći istrčati pet kilometara bez prekida, a mišići stopala, ligamenti i tetive od gležnjeva preko kolje - na do trupa moraju biti donekle ojačani.“

Pravilna oprema

Osim toga, potrebno je imati dobru opremu. Ona je prilično jeftina: na prvom mjestu su dobre tenisice, moraju biti čvrste i stabilne te imati dobar profil. Također je dobro imati: štapove za trail tričanje, poseban ruksak, funkcionalnu odjeću, čeonu svjetiljku. Tko još k tome ima odgovarajući GPS sat ne samo da u svakom trenut - ku može provjeriti geografske podatke već i brzinu otkucaja srca, napredovanje u treningu i mnogo više.

10 PITANJA O TRAIL TRČANJU

1. Zašto trail trčanje? Kombinacija trčanja i prirode uvijek je vrijedna pokušaja. Povezanost između brzine i doživljaja planine je fascinantna.

2. Koliko se često može trčati? Tko ima sreću da živi u neposrednoj blizini slikovite prirode i sportski zahtjevnog područja, može se baviti trail trčanjem svaki dan. Preduvjet: potrebna vježba; neiskusni naravno ne trebaju odmah s time početi, trčanje po terenu zahtjeva određenu pripremu.

3. Po čemu se razlikuje od planinskog trčanja? Kod klasičnog planinskog trčanja radi se o tome da se u što kraćem vremenu prijeđe što više metara u visinu. Kod trail trčanja uopće se ne radi o tome, nego o svladavanju udaljenosti na uskim, prirodnim stazama. One smiju imati lagan nagib i mogu, ali ne moraju nužno biti jako strme.

4. Kako se početi baviti trail trčanjem? Za potpune početnike trail trčanje je najbolje započeti u fitness studiju. Tko je već postigao određenu razinu kao „trkač po ravnom terenu“ može najprije krenuti s laganim trčanjem po ravnom terenu ili s planinskim turama. „Ništa se ne treba forsirati“, kaže Marie-Luise Mühlbauer.

5. Što kaže sportska znanstvenica? Marie-Luise Mühlhuber: „Za vrijeme trail trčanja doslovno se krećete preko štapova i kamenja, tlo je ponekad mekše, ponekad tvrđe, ponekad strmo pa opet ravno. Potrebno je imati dobru koordinaciju i čvrst korak.“

6. Može li svatko postati trail trkač? U principu da, pod uvjetom da posjeduje potrebnu sigurnost pri kretanju. „Za to ligamenti i tetive moraju biti dobro pripremljeni“, objašnjava stručnjakinja Marie-Luise Mühlhuber. „Na nestabilnoj podlozi relativno je velika opasnost da se spotaknete. Ako planinarenjem ili odgovarajućim vježbama ne osnažite te tive i ligamente, može doći do njihovog pucanja ili, u najgorem slučaju – lomova.“

7. Je li moguće baviti se trail trčanjem u svakoj starosnoj dobi? „Da, ali morate biti u mogućnosti trčati barem pet kilometara bez problema. Naime, kod prenaprezanja koncentracija brzo popušta i postajete izloženiji ozlijedama.“

8. Koji dijelovi tijela su osobito opterećeni? Osim mišića nogu i stopala, osobito je potrebna stabilnost trupa, navodi stručnjakinja, „i naravno koljena“, jer se nizbrdice dugo protežu. Ako se nakon određenog vremena ne želite boriti s problemima s meniskusom, trebali biste pažljiivo brinuti o tim dijelovima tijela.

9. Koja mi je oprema potrebna? Najvažnije: dobre tenisice ispravnog profila. Osim očitog (dobra funkcionalna odjeća!) prednost je imati i posebne štapove za trail trčanje za teren, navodi stručnjakinja.

10. Na što još treba obratiti pažnju? Priprema je alfa i omega trail trčanja. Dionica, oprema, trening – tko kreće sam u prirodu, ništa ne smije prepustiti slučaju!