Španjolci se pouzdaju u svoju siestu. U satima nakon ručka oni ostavljaju posao i zatvaraju oči. No kolektivna stanka za odmor nije tradicija samo za njih. Japanci nazivaju povremeni kratki san „inemuri” i prakticiraju to čak na sastancima. I u Kini popodnevni san, „Xeu-Xi”, pripada kulturi.

To nema ništa zajedničkog s lijenošću. Upravo suprotno: kod većine ljudi u rano popodne dolazi „mrtva točka” jer je mozak opskrbljen s manje kisika. Naime, njega povlače probavni organi, koji nakon jela rade punom parom i zbog toga moraju biti bolje prokrvljeni. Tko slijedi svoj prirodni bioritam i kratko se odmori umjesto da zavarava umor kavom ili drugim pomoćnim sredstvima za stimuliranje, čini dobro tijelu i potiče sposobnost koncentracije i produktivnost mozga.

Intuitivno su već mnogi znali za prednosti popodnevnog sna. Fizičar Isaac Newton navodno je za vrijeme svog popodnevnog odmora ispod stabla jabuke zahvaljujući plodu koji je pao prepoznao načelo gravitacije. Također za mnoge političare – od Margaret Thatcher do Helmuta Kohla – taj kratki san stajao je kao programska točka na dnevnom redu. Salvador Dali dopuštao je da pri redovitom kratkom snu bude inspiriran za svoje nadrealističke slike i navodno je imao mehanizam buđenja koji je sam izmislio: u ruci je držao žlicu koja bi mu iskliznula iz prstiju nakon što bi zaspao i svojim zveckanjem bi ga ponovo probudila nakon nekoliko minuta.

Zdrav kratki san ne mora trajati dulje. To je danas znanstveno dokazano. Čak i vrijeme spavanja od 20 minuta – takozvani Power Nap – znatno nam pomaže. Studije dokazuju da na taj način razina stresa opada, imunološki sustav postaje snažniji i srčanokrvožilni sustav postaje rasterećen. Mozak također profitira: on nakon faze odmora radi brže, sposobniji je i pažljiviji. Studije s pilotima NASA-e pokazale su da se vrijeme reakcije nakon kratkog sna znatno povećava. U američkoj ustanovi za svemirske letove i u velikim zrakoplovnim kompanijama ciljani drijemež je zbog toga obveza.

Dakako, o tome se u drugim strukama zasad samo sanja. Ipak: polako, ali sigurno ponekim poslodavcima postaje jasno da je bolje kad zaposlenici u uredu nakratko zadrijemaju umjesto da umorni rade dalje. Prostori za opuštanje ili dopušteno vrijeme za odmor više se ne mogu pronaći samo u razuzdanim start-up tvrtkama u Silicijskoj dolini. „Spavanje tijekom rada” više nije tabutema

 

Tko bi zapravo htio učiniti kratki popodnevni san učinkovitim Power Napom, ipak bi trebao paziti na neke stvari:

Vrijeme

Najbolje se odmara neposredno nakon jela u rano popodne. Tada je razina energije ionako najniža. Tko kasnije još zadrijema, izlaže se opasnosti da poremeti noćni ritam spavanja.

Trajanje

 Idealan vremenski raspon za Power Nap iznosi između 20 i 30 minuta. Nakon toga san postaje predubok i buđenje tim teže. Dakle: Postavite budilicu – i to bez funkcije odgode i power-napajte intenzivno i kratko!

Atmosfera

Osobito dobro drijema se u zatamnjenoj okolini, pri ugodnoj temperaturi i – važno – isključenom osobnom računalu. Bilo sa stopalima na stolu, s glavom na rukama – svejedno, dokle god se možemo dobro opustiti.